34
Traét:
at.Devinute
Fídei
diuin~;
e'l';iíl:emiam Dei non pot'fomus in hac vica-eo–
gnofcere ,
&
affirmare , nifi ve! ex reuelacio–
ne, vel ex crearnris, ex quibus deuenimus
in cogmtíonem Creatoris ; ideo pcrfeél:ioJ1eS
D ei non videmur porfe affirmare abíalure,
nifi peraliquod medium reuelationis, vel alte–
rins argumenti. Secundo modo porfumus vc–
racic.icem Dei af!irmarc , non abfolute, fed Ío–
lum fub conditione, hoc eíl:,
G
beus loquirur,
vera loquitur , Íeu íi Deus eíl: , eíl: fumme ve–
rax:
&
hic af!cníus non videmr indigere alio
medio, ícd pofle ex appreheníione termino–
rnm
fieri : fi enim penetrancar cermini, quod
fcilicet Deos in fuo concepm !ir ens primum,
Cumme perfeél:um,
&
cumulus perfeétiunum,
&
folum apprehendacur , quod veraciras lit
fumma perfrél:io natura: intelleél:ualis , íl:atim
ex terminis coníl:ar , ti fic Deus , debere
cífo
ÍUmme veracem , nec ad hoc affirmandum in–
digemns alío mociuo, vel medio.
17
().
Sed contra pnmo, quia fideles,qui commnni-
Crrrmunis
ter credanc, non habent aél:um conditionalem
nojl,, ere-
circa auél:orirntem diuinam :
&
ego, auxiliante
du11/;
motlus
Deo, plnres a6l:us diuin:e fidei elicui , nec vn–
:hu~
P:;n-
9uam habni calem aél:um
co~1.dicionalem
: N cc
Jiri•nnlcm
1íl:e Doél:or , quanwm COllJlcere fas eíl:, an–
"""
au8o.
cequam inuenirfct hunc opinandi modum, ha–
ritattm
di.
buir aél:nm condicionalem circa auél:ontacem,
uinRm.
&
veracitatem diuinam , quia hanc opinio-
nem reperit, poíl:quam foit doél:usTheelogns,
&
tamen ante inuentam ean\ opinionem , ha–
buic piures aél:us fidei : alioíque fideles non ha–
buirfe fimilem aél:um conditionalem inde con–
j icio, quia nouus eíl: itle opinandi modus ,
&
multis Theologis
fidelibus difplieet : ergo
antea fideles eum non audierunt: nec viri do–
él:i,
&
Parochi ,
a
quibus fideles iníl:ruunrnr,
proponunt myíl:eria fidd credenda per aél:urp
jlJum conditionalem : ergo Vt fiat aél:us fidei
d1ui11x, non eíl: neceílarium , ve fidelis co–
gnofcat conditionace auétoriracem,
&
veraci–
racem
diuin~m;
ergo cognofcnm illam abfolu–
tc,
&
ita illam affirmam de Deo : ergo vd
ipfa poteíl: immediate ahíaluce cognofci , vel
fideles communiter credentes reíoluunt arfen–
fom in aliud motiuum; vtrmnqueautem negat
híc Doél:or.
J
77.
Contra fecundo.quia propofitionem aliquam
Propojitto
in
erfe immediacam, ve! mediat:\.n , non depen–
</l•
imme-
det
ex
eo, quod cognofcatur conditionaliter,
:;;:;,:·~on
vel abfolure , .licue nec pendet .ex eo , quo.d
¡ endul.m•-
cognofcatur ob¡cél:urn, ve po!Jib1le,vel _ve ex1-
,¡,
cerno(ettli
íl:ens,Íed íalnm depender ex eo quod ob1eél:um
conditionR•
illius cognoÍcacur in
fe
immed1ate, vel in alio
liter vrl ,.b.
antecedente; nam eatenus cognofcicur media–
/olute.
te , quatenus eíl: aliad prius cognimm, in quo
radic::icur,
&
quod potefl: in qua:íl:ione reddi
pro racione aflemiendi,
&
in quo fiíl:ic mens,
vt loquitnr Lugo : quan,\o :mtem objeél:um irn
fe
haber in íl:atu abíaluto , vt
lit
aliad prius, in
quo rndicemr ,
&
quod reddatur pro racione
af!enticndi ,
&
in quo fiíl:at mens, propor–
cione reruata in lbm condirionato e!fe deber
illnd prius , rn quo radicecnr ,
&
quod in qux–
íl:ione reddamr pro racione
arr~miend1
'
&
in
qua fiíl:at mens : [ed auél:oritas diuina in íl:atu
ab[oluco cognofcirur mediare,
&
.racione
:Uc~rius, quod eíl: prius , in quo rad1catur ,
&
111
qu:ríl:ione redditur pro racione :itfemiendi.,
.&
in
quo úíl:it
m
ns:ergo
etiam
i¡¡ ftatu condi.s:io:
1~aro dcb~t ill~
modo cognofci,[eruata propor–
t1one.t.1a¡or v1detur c:uidens ; nam ha:c propo–
ficio : homn efl: rifibilis, tam in íl:acu abíoluco,
qn 1m condioonaco eíl: mediata,c¡uia ornni pro–
poíirioni conditionali re!pondet foa :ibíaluca,&
ratio efl:,qui:i in íl:;icu abíoluto ideo cll: mediata,
quia fi affinmtnr de homine, quod firrifibilis,
reilar alia
qn~íl:·o,quare
ell: rifibilis?Et cune ref–
pódecur,quia omne admiraciuum ell: rifibile,
&
omnis homo admiraciuus cíl::ergo eíl: rifibilis:
ita
&
fi aliqu1s poteíl: af!irmare conditionate:Ít
homo ell:, rifibílis eft;imerrogarur etiam con–
dicionate:qu.1rc fi horno lit,erit riíibilis;refpon–
detur,qwa fi homo eíl:, dcbet effe admiratiuus;
Íed omne admiratiuumell: rifibile,& omnis qui
eíl: homo,eíl: adm1ratiuus : ergo omnis horno
ti
eíl:,rifibilis eíl:.Ecce quia admiratiunm,& racio–
nale in propofitione abíaluta
e!t
ratio afsécien–
di reípeél:u rifibilis, etiam in propolicione con–
diriooaca
, ell: ratio atfcnciendi ,
&
rifibile
non cogno(citur racione fui, Íed racione al–
terius :
&
rano eíl: , qnia éo modo, quo ali–
quid conuenir in ll:atu abíaluto , abfolute,con–
uenit in ftaru
c0ndiciona~o,
condionare,Gcnc &
quod conuenit in fl:acu exiíl:emire , aél:ualiter,
conuenir in íl:acu poffibilitatis, poffibiliter;n:im
ardo, qui eíl: incer res ipías,femper eíl: idem in
quocumque tbm,ícmaca proporcione : ergo
ti
veracirns Dei in propofitione abíaluta cogno–
fcicur ex creaturis , aut ex humana auél:oritate,
eriam in propo!itione condicionara ita cocrno–
Ícecur:ergo vltima reÍolutio fidei
fic
in aliquid
creacum,
&
in rationem humanam fallibilem;
quod quidem abfordum eíl:.
Contra tercio,
&
redir argumenmm funda-
17
f?.
mentale
f11pr11
poficum, quia ad cognitionem
cuiufcumque obieél:i tam abfoluci,quam condi–
tionalis,debec elfo fpecies impreífa in intelleéh1
humano; Íed illa fpecies non poceíl:
elfo
per
fe
in foÍa,ergo adquifica;(ed omnis fpecies adquiíi-
ra
depédec
ex
al iquo obieél:o creaco.:ergo omnis
cognirio obieél:i tam conclirionaci, quam abfo–
lucidepédet ex aliqno obicél:ocreato reníibili:
ergo nunquam poteíl: cognofci fine illo:Confe-
quentia videmr manifell:a ex fundamento ad–
ueríarij,quia obieél:um,qnocl lemel cognofcitnt
?ependenrer ab alio, non poteíl: cognofci úne
1llo;vel fi Íemel concedas,quod obicétum con–
ditionatc poteíl: cognofci independ¿cer ab aliis
obieél:is, poíl:quam eíl: primo cognitum, quod
vernm eíl:, concede etiam, quod obieél:nm ab-
folute poffir abfque aliis obieél:is, qux fuerunt
~ª?fa: 1~oue.nces intelle~um
ad cognicíonem
11l1us ob1eél:1 : quod qmdem nos intendimus
&
ipfe immerito impugnas.
'
Contra quarto,& pra:Íertim contra arfercum
J
7
9;
propugnans
f~fficere
ad_
fi~em
conditionalem
A¡/lfi<iem
11lam propofinonem,
&
111
11lam vlcimo reíalui
"º"
f11!ficit
fidem, atque in illa úfl:ere: in
illa
racione fi-
propof!r_i•
íl:it iacelleél:us, qua: eíl: vicima in interrocracio-
{?"d1t1on•~
nibus; Íed non eíl: vltima in
inrerrogatio~ibas:
"·
ergo non fiíl:it in illa. Probatur minor,li fidelis
ita efficiat aél:ú fidei: Si Deus loquitur,vera lo–
quirur;poceíl: túc vrgeri fidelis fic:crgo
ti
Deos
de fa6l:o loqnimr, de foél:o vera loq\litur:vnde
igitnr tibi cóíl:at, quod Deus de faél:o vera lo-
quamr;nó enim fufficit ad aífensú fidei circ::i ve-
ritaté aél:ualé, quod Deus poffit loqui vere; íed
vlterius requiritur, quod all:¡aliter vera loqua–
tur:ergo1túc rell:ar,quod rcddat racioné rogaros
Jidelis,