Difputario X 11
l.
SeéHo
V.
359
ltioni diuin:e : ergo nullus potcft ad:equoti
inrclligib1l11a<i diuin:e ,
11110
nec ada:quarctur
cfftétus imclligcntis in anima Chrifti , cofu
quo pcr potlibilc vcl impoffib1lc reddcrctur
in1elhgcns per intclleaionem diuinom. Ncc
mirum
cffe
dcbcc quod infinitudo gradualis
c1ca1a: vilionis non ada:quccur intelligibilttati
diuina: , cum mericum dignificatum pcr gra–
ciam habirualcm infinitam, ahamvc quam·
cumquc grariam finitam fecundum enmatcm
non ad:equarctur offmfa: diuina: , quamuis
ha:c non
lit
infini1a,fed folum in fuperiori or–
dine : iuxta fupra diéta.
1¡7.
Ali ter cxplicanc diuinam incomprcheníi •
r~b~~r~:um bilir~c~m
Rcc'ences Thcologi, diccmes quod
cogn1t10 comprehcníiua debeat cognofcere
non folum c'a , qua: de fallo in obicllo con–
tineucur
form~litcr
,
&
ell'linemer, vcrum
ctiam quod poffic in111rntabili1ercx1end1
abl~
que additione fui ad cognofccnda ea , qua: íi •
ne additionc ex parre obit éti comprehcndi
emincnccr,vd formalit r poi!< ne dcnuo in ta–
¡¡
obieéto inueniri : orqui Deos abfque addi·
tionc in Íllo dfc poffer dcnuo cminencer con·
rincre impoffib1lia ,
(j
h:i:c redderencur poffi–
bilia ,
&
pollet formaliter ve!lc libere creare
alium mundum , nulla autem creata incelle–
lho
fcipía abfquc addicione poceft extendí ad
exprimendam in Deo eam impoílibilium con–
tinentiam , cofquc !iberos aétus , quos
fe·
mel non rcpra:fenrnuit , alias mutaretur fua
repr:eícnratio ,
&
q'uidditas , ve non ícmel ar–
guimus concra Soufam
&
alios Scotiíl:as
in
m1él.6.devijiotu T>ti
,dilfm.i
¡.feél.i.fubfeEl.¡.
t2.4t.&
trafl.1¡.depr~deflinatione,dijjmtat.
11,
fefl.4.n,181.
ergo nulla cognitio crcaca poteft
c{fe comprcheníiua Dei.
'1
¡8
Sed contra primo : ergo feme! dara tanta
lmpuguacur cxteníionc in vilione beatifica , prouc defcn–
dunr pra:diéti Scotifta:, vel data aliqua crea–
tura incelleébua , qu:e feipfo abfque intcl–
lcél:ione realitcr diftinaa cognofccrct , cu–
ius poílibilirarem defendunc piures nob1les
Th.eologi
&
Ph1lofophi cum Durando, Au–
reolo , Arriaga , Martinone ,
&
aliis huiuf–
cc conditionis effc Angelos concendent1bus ,
data inquam hac opinione , per locum in1rin–
fecum formalircr
&
immcdiace pcr fe fequc–
recur quod talis cognirio foret comprehcnfio
Dei : fcd hoc eft falfum
&
pra:ccr Íeníum
etiam eorum qui impugnanc ralcs doéhinas ,
nnllus cnim hinc pctinir argumentum contra
illos !ingentes talem creaturam incelleél:iuam,
ve facilc deprehender v:rfondo codiccs ralium
R:c:ntium negancium talcm f.1bíl:anciam crea–
tam intclleél:iuam , cum S. Thoma, Magiílro
G:nrenciarum, P. Suarcz , P. Vnq. P. Ami–
co, P. Quiros, P. Compcon , P. Aldretc, P.
Dcrchenis , P. O uicdo: nullus inquam hinc
petiuic argumencum , ne confondcrec ratio–
nem formalcm immurab11itatis cum ali3 lon–
ge ºdiucrfa incompreheníibilicatis Dei , quod
cnim Dcus haberet cales concinent1as impof·
libilium,quas modo diffimulo , quodqne Cine
additionc íic libere velit , proccd1r ex íimpli–
citacc ,
&
immurabilitate diuina, non autcm
ex incomprcheníib1licate , fempcr enim fatua
manerer incomprcheníibilicads p:rf; élio ,
quamuis Dcus in volendo non gaudcret canra
limplicicarc, ve fingcbar Cai canus.
Contra fecundo, liccr incel lcélio idcmifi •
caca cum Angelica nacura cxccdcrc< in íim–
pliciuce in etJ, encis
&
phy!ico alrnmimcllc–
élionem,qu:e abfquc
fui
addiuouc non pof–
fer cognofcerc eas contincntias ,
&
aél:us
li–
bero' dnnnos hab1tos abfquc additione cnu·
utis; at in elíc euidentis
&
clara: non <xce–
dcrcr , quare vcraquc cogniti o políer in ra–
tio ne inrentionah eííc :rqualis , vcluci
&
demonftr3tio comparara
tri
plici aét u pof–
fer in clíe e11idc1¡1is adzqu.1ri demonftrano–
ni comparatre per
vnu~ a~um
indiu'.íibilcn::
arqui per vos incellcébo tila
Angcli~a
prt·
ma inuariaca force colllprehcnllo Dei : ergo
&
fecunda qure pcr fupcraddnas cn1 iut
s
graduales attingcret ea 01nnia obieéta diuina,
qu:r mingit inuariabilis cogn_itio.
Proba~ur
ha:c vi tima coníequcntia , quia vtraque
111·
1ellcét10 in rarione cog11irion1s euidentis
&
penetraciure cÍÍet requalis, fcé:undum forma-
\ litatem per
fe
req11iliram ad comprd1cndcn·
dum , qua: non acrcndit a:qualitati in cffc
phyíico , fcd in ratione cognirionis ,
&
cog:
nofcibiliratis obicéti , prout vos cxpmd111s
contra requirentes ad:rquationcm in
clíeenti~.
Con1ra ccrtio ,
&
a priori , quia ea cogni·
tio inuariabilm r ca omn1a cognofccns iden–
tificara cum natura polfibili non cííct adx–
quata ram inrenliue qua1;n extcnliue. inr:lli·
gibilitati diuina:, nec forer
:rq:i~hs
dn11-
nxt intellcltioni , qnre refpeé'tu Dei no)1 elt
fupercomprchenlio, fed mera
co111prehe~1íi~:
ergo calis inicllcétio crcaca adhuc 1nuartab1-
lis non cÍÍct compr henrio Dei. prour cxp n–
do cit3ta
d;,rp.i 5 de vifione Dei.
Audio
&
Alios dcfinientcs compreh cnlio-
1 ;
9
nem coníifterc in vi pcnetrandi omncs ter- Alior11m
minos , íiue inrrinfccos , liue cxrrinfecos ob· prob>tio.
ieéti comprchendcndi: fed hac vi caree cog ·
nitio creaca refpeétu Dei, qui vr pote infini-
tus caree terminis : ergo cognitio creara non
potcrir clfe comprcheníio Dei.
Sed conrra,quia
li
ca infinitudo intermina-
l~ O
bilis Dei obftat cognicioni creara: ne
lit
comprehenlio Dei, ctiam obfbbit cognicio·
ni diuina: , qu:r non poreft cognofccrc tcr-
niinos Dei ,cum cos non habcac,
&
non ef-
Íct comprehcn!ioa ncc vera cognitio qu;r co–
gnofcir fingendo quod non dl in Deo ;
&
!i
hzc incerminabíliras diuina: infinirudinis ex·
plicctur per carcntiam cermini incrinfeci , ca
ttiam
intcrminado conuenit infinito
crea-
co, quod porcfl clíc in aéto iuxra dilla
dif–
p11t.[Hpm ori, feél.6.nHmer.
tp.
ex quo ficrcc
qnod ncc finitum crcarum poffcccomprehen-
di
a
Deo , cum in eo non políct inucnire rer-
rninos imrinfecos.
Petes, an
(j
na1ura Angclica alíumerctur
a
Verbo
d~uino Cl~m
:rqual'.
l~min:
ci 'quod
~~~ante
~~rc:~~¡¡~:ee~1
31
b~:~6cah;i~li
A
ffi~
1
1~:~~; ~¡~~ ~¿u~lii~la~~~
qui cum Caierano
3.p.q.10.nrt+nd
i .&
1.Scd inzqualis vi·
nos iam refpondimus ncganccr
tr.
G.
de vifio'1t
fio.
Dti,difp.19.[eél.i.
SEGTIO'