Difputatio V.
SeéHo
l.
199
naturx foél:us eíl ordinis inferioris,molicia au–
t<m peccaci ef! ordinis fuperioris , res autem
ordinis inforioris in eo genere •quo eíl talis ,
non poceíl
et!~
xqualis rei ordinis fuperioris,
imo
&
iuxra íanam doél:rinam, aétus narura–
lis
dl:
adco 'improporcio;1arus ordini foperna–
turali,vr neqnc poílic
elfe
diípo!itio ad 1llurn:
. ergo multo minus porerit
e(ÍC
:rqualis Íatis–
fallio pro pcccaro coníliruco in illo ordmc.
Ex quo pccirur noua confirmacio,nam pecca–
rum in nacura lapía numquam poceíl rcmitti
fine infu!ic111e
gracix , ve conílat ex eodem
Conciho,faf.ci1.c.7. quia iu{hficario
nm
•JI
fala peccn1ort1(1l
rer~iffi•.fed
&
ftmElificatio
,
&
renona.tio imajorú hominii1 per
'l
1
oluntt1riam
{tt[–
ceptionem gMti4,
&
donortmi :
Sed aél:us mere
naruralis non poceíl:
e{fe
diÍpofitio ad iuíli–
licacionem : ergo multo minus poccrir efíe
a:qualis facisfoél:io,iraur illa pofico necdfario
totlacur pcccarum. Ec hoc cciam incelligen–
dum eíl de potencia abíoiLlla , qnia adhuc fe–
cundum illam potenciam vires namrx font
in1proponionara: 11li ordini , pocentia enim
abfolura non poceíl immurare nacuras ,
&
ef–
fcnrias rerum : fed aél:us viribus nacura:
faél:us
dl
omnino improporcionarus,
&
in:e–
qualis remiílioni peccari: ergo nequc per po–
renciam Dei abfoluram poreíl: dfe illi pro–
pocrionacus,
&
a:qualis : Er de hoc coníl:abit
clarius ex dicendis de Perro homine operante
per vires grarire , qua: pars cíl: fecundus ícn–
fus dub1j ,
&
in quo en dif!iculcas apud Ca–
tholicos, quia in primo reníu folus Pclagius,
qui negauit graciam, & ordinem fopernarura–
lcm poccíl id affirmarc.
Aducno tercio quod in homine peccarore
poffunr có!iderari duo,& malicia ipfo peccnri,
vcl iniuria diuina ,
&
b:rc eíl iuuariabilis in
peccaco, arque ideo Cemper
efl:
cadem,quan–
tum ad fuam rationem effcnrialem ,
&
Deus
non porcíl facere, manenribus eodem ílatu,
&
condirionibus Íntrinfecis peccaci , quod
malicia illi"s modo !ir hxc , modo illa.Aliud,
quod efb in homine pcccarore , eíl prena ,
qure
incur~irur
proprer peccarum,
&
cni ob–
noxios manet , qua: pa:na ad:ec¡nace diílin–
guirur
a
malicia peccari '
&
ab offenfione di–
uina ,
&
poreíl prena libere
a
Deo mucari ,
manente codem peccaro , iram proprcr idem
peccarum po!Iic Deus infligcrc hanc, ve! al–
reram pa:nam xqualem peccaro: in hoc au–
rem dubio non inouirimus an homo viribus
gracire poílit facisf;cere pro prena , fed pro
culpa, & macula pcccaci.
Prima fcnrenria con1e11dir hominem pec–
cacorem ex gratia Dei forisfocere de condig–
no,
&
ad a:qualiraccm pro culpa propria
morrali,
&
pcr hanc Íatisf.1él:ionem coníequi
remiílionem peccari. Pro hac opinione citan–
cur Cnicc:inus
bic q.•.nrr
,i.inprimo dubio cir–
rtifolmiomm
ad/
ecimd1m1.Paludan.in;.
dijl.io.q.
t.Scorus
in 4.difl.
15.
'l·
1.
&
indicar eciam
Scows
in
4.difl.19.q.1.4rt.2.adprim11m.Richar.
Medina
&
alij.
5
Dicendum eíl: quod nullus purns homo
Purus bomo poteíl facisfaccre ad requalirarem ,
&
de coro
~on
pofifo. rigore iuílitia: pro peccaco proprio morcali:
~·~~¡~,;:
hxc eíl con:munis Theologornm fenléria,ira
&'\Jecoiori· Aníelrnus
lib.1.rnr
De111 homo ,cap.
1.
S. Tho–
!.\oroiufütiz mas
3 .p.q.1.ar1.
2.Bonaucmura
in ,_dijJ.
10,
911Ml+& 4.DHra1Jd.q,,,
Capreolus
in
4.
diff.
pro peccaro
15.9.1.nrt.1. conclt.f.1.
P.Suarez
tomodeintar.
propriomor–
difP+[ell.9
&
tom.3 1de gratia, lib.
7«. 14 .
a
,alL
n:2¡ •.
&
in
~liis
Íure.dolhin;c locis P. Vazq.
hic d1Fj.
2.
acap.2.
hctc, ve optime aducrrir p.
Suarcz
cit.ioloe1 de gr«tia n.
¡o. iure defcndat
primara opinion<m,P .Albercinus
q.18.theolog.
in
18.corol.theolog.txprimo pr.n<ipiophilofophito,
d11bit.5.n.68.P.
Ragufa
hic
diJP. 5.
Eminenrií-
limus Lugo
di¡pm.¡.feEI.
1.Parcr Ripalda
to.
1.
lib+difP.97.feél.1.&
2.P.A~riaga
di[p.
4.P.Pe•
tros Hurtado
difp111.10.
Jlluílriffimus Petrus
de Godoy
deinC11r.9.1.1r.1. dif}.1.
§.
1.
a
m1-
mcr.;.
Probarur primo auél:oricaribus Sanél:orum
Parrum qui ha:c aperris adeo verbis affirmam,
vt non parianrur inrerprerationem, S.Leo
Papa
ep.81.
inquir:
QJ•~
reconciliatio
tjfe
pott–
rat
,
qua humano generi propiritirewr DeuJ
,
nifl
omnimn caufam Mediator Dei, hominumquefof–
ciperet
S.Chryíofl:.
hom,So. ad
Poptd.Neco,,fi,–
dt!J
ptrnieenti«-, rua enim
prenitmria
tanta ntquit
·
peccara ddere,fifalaforet
pamitentiaiure timere1,
fed pofl9111un
mm
pomiumia cornmifc<tltr Dei
mifericordia conftde :
quo eriam modo
loqit11~tul'alij Sanél:i Patees, iudicanres ex mag111·
rndine peccati,
&
ex inrequalirace
nofl:ro~um
opcrum reddi impoílibilem noílram .fansfa–
él:ioncm ,
&
necdforimn fuilfe myíl:enum In–
carnarionis Vcrbi diu ini ad condignam
Ía;–
risfall:ioné pro peccaris:ad quod fociunr plura
loca, qux affcrnnr P. Suarez cicarns
hic pofl
fwmdam conc/llfionem ,
P. Valencia
hic difp. 1.
q. c.pimé1o
5.
Pacer Ruiz
tom.devol1m1.dilf.
7•
faEl.4.n.9 .
Secundo probarnr ratione theologica ef–
ficaci ílima. Deus remirrir gratis peccarnm
homini contrito : ergo homo non forisfacit
de condigno pro peccaro. Probarur antece–
dens pluribus facrx ícriptnrx locis , quibus
apeniílimc dicirur remiílionem peccaci gracis
no bis concedí ex mifericordia ,
&
liberalirace
Dei , non vero ve 'mercedem operum noílro–
rum,ad Rom.
¡.luflijicarigrmiJ pergr41iamip–
Jir1tt,&
ad Rom.4.
Ei
aueem
t¡11i opera111r
mercei
non impmarur faetmdSJm
gr111iiam
,fttl.
[ecHndttm
debiwm,ei vero
q11j
non
op('f'alllr,credenri
amem in
e11m 1qui iuí1ificar impi11m, repmamr
fide1eiHJ11á
i1~/li1Ídl_m,ftttmdum
propoji111r11gr1ttii1
DeiJ(zcm
&
Dauid J;,;1,bttrtit1ulimm hominiJ, rni
Dt1t1
ac–
reptofert ;,,j/itiam fine optl'ib111
Et ad Epheí.i.
Graiit<faliiaci
tffo
per fidem,
&
hoc non
e.t
vobis,
Deienim dom1m efl 1Jon txoprrib111, ne 911i1 glo–
riemr.
Ad Tit.
¡.
non ex optrib111, 911•ftcimHJ
noJ fad fecundttm fuam mifaricordiamfaliios no<
fecit prr la11acrnm
regmtrationi1
,
cP'
rtno11ationii
Spirit11J Sanai, q11tmr/f11dic
innot.
Vbi nonex–
cludicApoílolus omnia opera noílra,qu"' fimt
dirpo!itiones ad iuíl:ificorionem, ve male inrel–
liount hrereti ci noílri cemporis fed folum in–
re~1dir
Apoll:olus , quod opera i\la adco fine
inrequ•lia,vr adhuc illis poliris Deus nos gra–
tis iu{hficet ,
&
remittar peccarnm,quia opera
omnia, qux pr:rcedunr iuílificarionem , non
merenrnr il,lam; ita enim explicar Confilium
Trie!.
ftj[.
6. r.8. verba ilb Pauli
ad Rom.
¡.
ibi :
Gratis a11iem ittjliftcari ideo drcamur, qui4
nihil eorurp,q114 i11flijicationtrn pr•cedtmt ,fiue
fi·
des
,fi••
rpmtipfam iuflificationis gratiampro–
mcrentltr
,ji
enim grdtia efl,iam non
t.-.:
optrih111,
alioqui!l,