Difputatio X1I
l.
Seélio I.
353
r111iantm pertirut h11mm•-'m hab11í/fe vol11ntatem;
J;,,nd1•m
efi,nec humanam
ej¡u
diuinam
natttrA–
liier hab11iffe valuntatem credmd11m efl, nec r11r–
[Hrt1•aliq11am
ex
eifll.emdNnbm Chrifti fabf111n-
1iis .rbf111e na111r11li extirijfe volumat• Í"ttn–
d11m
•JI.
Er ibidcm aic gcneraliter Pomifex :
fl:onfiremur in Chrif/o mmia dHpli&iN,
'!"'
adna–
rur,u per1i1unt
,
dwu n11111rai eim pr«dicam111,&
vn11mq1111mque proprittllttJ na111r11ltJ haber• confi–
tem11r;dí11in11momni4 9111.di11ina,h11manam omnia
'l"~
h11m1111a fimt.
Si ergo anima ChrilH habcc
proprium i111ellcélum,
&
volum~tcm
pro–
priofquc aélus inconfuíos , non nifi per
aéh1s proprios incelligec,
&
minimc pcr di–
uinos , ficut nec natura diuina inrclligir ncc
amat per aélus natura: humana: , ea cnim
comparatic.rne vrirur Ponrifex , qui non ío–
lum loquitur in feníu affirmatiuo, fcd etiam
negatiuo , quia quemadmodnm loquurns
de natura diuina non folum loquirur in ícn–
fo
dlirmatiuo , quod ícilicec cognoícat
l!t
amec per afrus diuinos, fcd eciam in fcnfu
negaciuo excluliuo,
irnvt
non incelligar,nec
amec per aélus crearos ; ira
&
de natura
humana loquicur non íolum in Íeníi1 alfir–
matiuo, ícd ctiam excluliuo, quo lignifice–
cur quod narura humana folum amcc
&
co–
gnoícar per foos aélus creatos,minime
autc~
per diuinos. Eademquc comparatio porfccde·
fcruirc ad probandum quod ncc de po–
tencia _abíolura po{fü anima cognofcecc
&
vel\e per inrellcélionem
&
volitionem di–
uin~m
,quío cíl: incapax calinm denominatio–
num formalium , veluti
&
narnra diuína ,
adhuc de potencia abíolura non poteíl: co–
gnoícere ,
&
vellc pcr aélus narura: huma•
na:, quia nacura diuina eíl: incapax talimn
drnominat1om11n , eriamli natura diuioa vni–
rerur immediate inrcllcll:ioni ,
&
volitioni
creara:, quemadmodum Íccundnm pcoba–
bilem Íenrenriam
.pord~
vniri cuilibcc alrtci
accidcnti.
Ex
quo cefutantur Aliqui pnríu–
menrts quod Ponrif"ex non lignificec ani–
mam Chriíli non polfe de porcnria abíolma
íntclligere ,
&
velle per aélus diuinos, imo
&
contrarium denotauic pcr ly
n1111.ralittr
,
quaíi dicat fupernaruralircr porfet id conrin–
gere
de
potencia exrraordinaria : refutanrnr
inquam
Iíli ,
'luía ly
111<t11rt<litcr
reque referc
Panufex ad naturam huma11am
&
diuinam ,
fcd ly
n41HTaliter
non dcnotac quod depoten–
tia Íupernatucali abíolura, poílit natura di–
uina cognofcere
&
vellc pcr aélus naturm
humana: : ergo nec denotat quod natura hu–
mana· po!lit fupernaruralirer excraordinarie
intellig~re,
&
amare pcr aélus narurre diui–
na:. Deindc Poncifex incendie contradiccrn
Ha:reticis , hi 'amcm non concendcbant quod·
fecundum natura:
leg.esporerat anima Chri–
fii
intelligece
&
velle per aélus
incre~tos
:
ergo ly
1111111Y11/i1tr
non eíl: incerprecandum ,
<zyid
fign~·
fccundum natura: leges ; ly ergo
nawralittr
~~~ ~arnuh-
lignificar vcre! phylice,rc:iliter, feu quod Ípe–
él:at a_d
~ropria~
naturam , vt parce ex ícopo
Pont1fic1s,
&
enam ex diél:is
in fimili difP.
1o,
S'
faEI.¡.
Vi:a,;·caca
Racionem _conclur.onis iam redciidi loquu–
in alluíc. tus de potenoa abíolura
,diíp111111.12.1111m.49.
e
uado confi.. quia fciliccc incelligere cíl: viuer'e, nullus au-
rem fmélfeél:trs · crearns potcíl: viuere pcr für in allio–
aébnn, qui non exerccat potcntiam aéHuam, ne,
palJionc..
&
paffiuam illius, guod rcípeél:u imellefrio-
&
1crmino.
nis increata: crfcmialiter repugnar , cíl: cnim
omnino
a
íc,cui repugnar omnis dependtn-
tia ab alio: ergo intelle&us creatu
s
Chriíli
Domini non pornic intclligcre pee imellcfüo-
neru increaram Verbi.
Vcl alicer, íuxca dtfinitionem virre in aélu
189
fecundo , guam tradidi,
&
cxplicui
tomo[<-
cundo in
prim~m
parttm,traálatu decimoquario,
de
0
Trini1a1e,dif}111atione vigejima,fe[Jione
•aa-
Allu¡
•iralis
1111,
m1mero
1
;7.
fol.508.
&
faélione nona
nu,
1
55.
~n tc~dcnt~a
Aél~s.
vical_1s eíl:
tcnd~nti~
inrentiona_lis for-
f~~~~~~sni~;is
mahs
111
ob1eélnm ab rnmnfcco :
Íed
mrelle- obie&im
ab
ll:io diuina reípefru cxcranex natura:, qua- iucrinfcco.
lis eíl humana , aducnirec omnino ab cx-
trinícco ': ergo non crfer aélus vicalis reípe-
au íllius ' neque porfet reddere intelli-
gentem , licue nec viuentcm humaníra-
wn.
Confirmatur, Anima Chríftí non pote!l:
19a
viuc1e per inrclleébonem diuinam : ergo nec
potcíl: rnrclligcrc per
illam ;
conícquentia
paree , quia intcllcélio eíl: nobiliffima Ípc-
cies vii:i:. Proha1 ur anteccdens , anima Chri-
íl:i
fe
h3bc1ec nccerfario vt quid inanime
reípeétu intellcllionis .increara: : ergo non
crfet viucns per illam.Probarur antecedcns ,
anima ChrilH íolum fe haberet mere paí-
liuere ,
&
nihil omnino agcrct : fed quod
ita Íe haber, neceffario
Íe
haber vt qnid
inwimc : ergo anima Chriíli
Íe
habcrct ne-
ceiforio vt quid inanime. Probawr n.inor
ex ddinirione Concilij Tridenrini, feff.16.
'ª"+
his vcrbis.
Si q11u dixerit libermn homi•
ni1
Arbfrrimn
4
'Deo mor,_,m
,
Aflj!lt
e..t·cit4tkm
nihil cooper11ri, d.J!entiendo Deo·e:o:ciranti
,
11tq11<
vocanti ,fed veluti in11nime 'JHoddam inf/rumm-
/Hm nihil omnino 11gert, mereq11e pnfjiue
f•
h11-
bere,ana1hema ji1.
Vbi pecpcnde quod Con-
cilium loquirur de vita voluntatis , qua:
non eíl: phylica , curn non
lit
per intus
íum–
ptionem, provt definiunc vi1am phyíicam
Jíl:i, contra quos eftormo hoc argumentum ;
fed e!l: vira intentionalis
:
ergo fccundnm
Concilium non e!l: viuens intentionalirer id,
quod nihil omnino agir , íed mere paíliue
Íe
habet : quam vcriratem ab iplis grammati-
ca:
&
latinitatis ícholis didiGimus , viuere
cnim eíl: agere viram , fccundom vulgarem
formu lam. Concinir Philoíophia Acifiore-
lis
11.
de anima,ttxt11
J5
.59.61.
&
alibi
fa
pe
repctentis noílnnn viuere
críe
qooddam pati,
moucri ,
&
agere. Coníonac Theologia
S.
1
Thoma:
'l"''fl
.16.deverita1t,artic11/o tert10,ad
4.
&
aliis compluribus locis. ldemque videmr
inrendi(Íe S.T homas
~-pan.
arrirnl.1.q11«f/.9.
19(
vbi i11Ícripra1ú qurellionem cxamínat,
&
reí•
pondec qood anima Chriíl:i non poreltintcl-
ligere per intelleétionem díuinam , quia cíl:
aétus alrerius na'turre, ícilicec diuina:, ac fi
dicac natura viuens debet exercere munus
natura! agendo aélum, pcr qucm viuit, per
imm~nentiam,
qua: in viuente creato
e(~
pee
albonem
&
paffionem ,
&
in viuentc diui-
no per identitatem , ve noto
tamoflcrmdo
in
prim11m p11r1em,traél.14,dt Trinitat .dif}11tat.20.
n.1;¡ .&
tSf.
Yy
Alij