De Incarnatione V
erbi Diuini
ab human
is
fenlibus ,
&
ab ordinaria noritia
·viatorum: ergo eriam fuir ChriHo Domino ,
vt pacer ex facra fcriprura frcquenrer vocante
Chrilhun Prophetam; Paulusaucem loqúimr
de propheria, qua: ex communiore accidenti
haber obfcuri tarem in cognoícendo.
1
g
0
Dices donum Jinguarum defuirfe Chriíl:o,
qui:i oumquam co vfus eíl:, ve nocac S. Tho.
mas
q.7.11rt.7.11d
3.
1
g1
Refpondco ccrrum erfe, quod Chriíl:o fuc-
Oonum lin- rit linguarum fciencia
&
quidem perfcll:i!Iima,
guarnm.
in hoc enim non fuir Apofiolis inferior. Sed
:in ca pericia vfos fuerir incenum eíl::
&.
qui–
dem probabilius viderur quod ca concionibus
publicis vfus non fuerir, quia id ex euangelio
non confiar, imo
&
concrarium colligicur
ex'hiíl:oria cuangelica , quia donum hoc om–
nino nonum v1Íum cíl: in Apo(tolorum pra:–
dicatione: forían in priuatis fermonibus víus
fuir Chrifius huiuímodi íciemia, quia aderat
occalio non pr:?:tcnuittenda lic vrendi , vt
cum perrexic in A!gypcum, vel curn alloque–
bacur Gentiles, v
1
forÍJn cum fcriplit ad
aliqucm alicnigenam , vr dicitur de Agabaro;
Virmresque iíl:a: ,
&
gracia: gratis daca: fue.
rnnc Chriíl:o permanentes ,
&
per modum ha–
birus , itaut eis pro arbicraru vcercrur.
~rlf,~~~.~~~~~:~htrf;~
DI SP VTA T IO
X III.
De Scientia animit
Clmfli,
ER
TVM
efi in Chrifto Domino
fuiífe ícicntiam increatam , eíl:
cnim vcrus Deus , verns autem
· Deus haber Íciendá incroatam:
fcd modo non diípuramus de
fcien_ria,c¡ua
Chrifi~1s
vt Dws intelligir, ícd
de
fc1ent.'~
a111111a:
c1us,dc qua agunr Theologi
fchohfüc1
3·P·'l·9·
&
Expofitiui in Luc.(ap.i.
v,40.&
51·
S E C
T
1 O P
R
1 M A.
vfn anima
chrifli
intetlexerit vel intelli4
gere
potuerit
per
intefle[/ionem d1umnm.
181.
sVpponcndum eíl: primo vr ccr um in fidc
In
C~ri.fto
Carholica,quod in
a1~ima
Chrifü fuir verus
).°lt~~ ·~~·~:
imelletl:us crcarus,vc optime proba
0
t P
·~~arez
tu<.
diíft.14.faE!.
1.exfacra Smprura, Cone1lis,
&;
Pattibus. Rado eíl: dcprompra ex dcfinirioni–
bus Conciliorum, quia Ch1ifius aíli.1mplir
11arnram humanam inrcgram,
&
perf: ll:am,
ad pcrfcél:ioncm auccrn naturre human:i: pcrri–
ner inrellcll:us: ergo Vcrbum diuinum aí–
fomplit naturam
h~manam
rmclleltu pra:di–
tam.
1S~
Supponendum fecundo in itúcllell:u crearo,
fa
vc.'i.afrus
ChrifH fuiífe aCl:us crearos intelligcndi;quo<l
f!~:~d¡"~~l-
eíl: de fi?ecermm , vr.nornr P ..
~uarcz
7itarn_s,
in'itio
inrn·_fefl.i.conclufio11e
t.quta Concilia ddi11111nt rn
iutionis.
Chnflo ÍmllC duas operaciones óiuinam,
&
humanam
conrr~
Monotheliras, &colligirur
ciare ex facra fcnptura , qu:ll cribuic Chrifto
cognitionem proprie humanam , quia Chri·
fius,dicicur orare, docere,loqui vr homo,qua:
omnia fupponunt cognitioncm
hurnanam.De–
indc probatur ex fine huius myíl:crij , quia
Cbriíl:us non porfet méPeri, non cnim cílet
líber : fcd finis myflcrij fuir rcdimere genus
humanum pcr merirurn narura: humaua: : er–
go Chriílus habuir all:us crearos voluntarios
volunraris orros ex cugnitionc creara.
Supponcndum cíl: rertio, quod Chriíl:us
184
habnir huiuíinodi aél:us inrelligcndi in ipío
inicio
fua:
incarnarionis : quod cfficacirer col–
ligirur ex illo Pauli
11dHebr.10.vbi
deChriíl:o
air. Ideo ingrediem in mundum, dixir ,
holo–
clf11flum
,
&
obl11rio11em nofoifli &c.
qure verba
Communis fenrcnri:iincelligir de Chrifio Do-
mino , vr homine,
&
de primo infianti fua:
incarnarionis, in quo nulla inuoluitur irnpli-
Gatio ; cumquc fpell:et ad perfecfüonem Chri-
fü ,
admirtcndum eíl: in ipfa.
Circa przfixum dubium cfiprima opinatie>
185
conccndens, quod Chrifius intellcxecir de fa.
él:o pcr inrcllcél:ioncm incrcaram ·illi vniram.
Ira Huge> de Sanll:o Vill:orc
opufc11lo de ani-
ma Chrifii
,
&
ei111 ftiemia,
&
lib.
i.
de
Sa–
cramenrú p11rtt 6.c. 1.
loannes de Ripa,Ioannes
de Ncapoli , Apollinariíl:a:,
&
Monorhelirre
fingenres in a01ma Chrifü vnam operatioocrn
intellell:us
&
vnarn operationem volunr:itis ,
itaur e!foc diuina,
&
non humana; icem
Atiani qui fingebanr Verbum diuioum Joco
animrev llltum carni
e
hriíl:i, conícquenrer fin-
gcballt quod licur humaniras Chl'iíl:i anima-
bacur
&
viuebar per Verbum , ira
&
cognof-
cebar
&
amabar per aél:us Vtrbi diuini.Adha:-
rcnr huic opinationi Aliqui Moderni, qui
liccr conceda11t quod anima Chrilli incelli-
gant per inrelldl:ionem propriam creataro,ad-
dunr quod limul imclligir pee intellell:ionem
increaram : quod przferrim verum puranr de
fcientia beara Chrifü , cmn communc lit
cuilibcr Beato quod íimul inrelligar propria
creara, & aliena incrcara cognitionc; imo
lle
idem dicunr de Aliquibus eximiis Propheris
Viaroribus prredicenribus per diuinam cog–
nirionem ipforum menribus illapfam.
Secunda opinio negar de fall:o inrclligere
1M
animam Chriíl:i per inrelleé\-ioncm diuinam,
concedir ramcn quod porfcr per eam inrelli-
gere , li de porenria abíoluca immediare for–
malirer ,
&
dirféle vnirernr
incell~io
di-
uina anima: Chrifü Domini. Ita Aliqui Theo-
logi amiqui,
&
Reccnres,
Dicendum efi, quod anima Chrifü nec inJ
1
g
7
relligir,
JJCC
intelligere poteíl: deporétia abfo-
Anima
Chri-
1
uta per inrellcllioncm incrcaram. Jra commu-
lli,
ncc
de
llit~r
1:heologi,qui
pra:fert.Íl1_1 contra primam
r:i~,~tl·~t~ft
op1na11011em :irguunc vahd1ffime ex
fumrn~
intclliicrc
l)ontifice Agarhonc iu.fcx·ta ?ynodo
g~ncrah
pcr ¡'nccll;
aEl+ad
}lfiern
epijlol~
h1s vccbts.
E.~
qmbH4
tt·
ltioncm
di–
j/imoniú clnret vnamq1tamq11e natHrnm propri11m
uin:un.
n11tHralem habere
,
&
vnic11iq11e "ffign11ri debere
volummem
,
nec enim potmrt e,Angelicn nRtllra
ai11in1111J habm-e vo/rimarem
'
a11t h11m1111am
'
nec
h11111111111 vol1mtf!tem Dei,
11~1
e,Angeli
&
po~ea
fubdit :
Cerriflime clareti11,Domi11olt{su Chrijl1t
t/11.11
,
id efl Dei
,
&
homi11i1 rMwr¡t,J in v11am
con11wijftperfo11«m : neccjfo
i;;,-
d11M nos 11at11r,./tJ
in
eo Jateri voltmr11tes
,
di11í11Am failictt
&
hu-
,,UlllATJJ
,
me
diui11Rm
eim
,
q11(1/11Um
ad nlftr<rit
rt1ri1nerl>